Vilken olja är att rekommendera?






Jag varit i Göteborg på utbildning. En kväll fick vi gås till middag. Gås är jag inte alls bekant med. Gås rimmar på mås, det är nog därför. I varje fall, några av mina bordsgrannar var skåningar passade jag på att fråga hur man tillagar Gås [gåós]. Jag fick förklarat att rätten är billig men för att bli riktigt god måste den lagas med omsorg. Och det tar tid. Eller som herren mitt emot sa; "Eiva...paus....För att vara duktig på gås måste man vara riktigt gammal". Jag hummade förstående, för jag fattade ju galoppen direkt . Senare under kvällen sneglade jag in i köket. Det var tre personer i köket som vevade på.  Jag spanade efter gamlingen. Men icket. Ingen av dem jag såg kan ha varit över 35...Så hur smakade då gåsen?


Här om dagen köpte jag Zetas rapsolja på rak flaska. Flaskan är rak, stilren och snygg. Det var väl därför. Tidigare har jag alltid köpt den kurviga flaskan. Men ve och fasa hur den raka smaka. Typ färdighärsknad. Spott och fräs. Den går bort! Men jag tycker det är svårt att navigera i oljedjungeln. Hur ska man göra, ska man gå efter design, pris (illa men det gör jag ofta) eller vad?




Kommentarer
Postat av: Svägerskan

Va?! Varit i Göteborg utan att du hört av dig.Fy skäms ;)

2009-01-24 @ 11:00:27
Postat av: Anonym

Jag vet, skitdåligt men vi blev strandsatta ute vid ngn slags oljehamn ute på Hissingen. Så Gbrg blev en beskvikelse! Men jag ska ner igen, och det ganska snart :)

2009-01-24 @ 18:03:34
Postat av: karin

OLJEdjungeln...prov kallressad rapsolja! Den är riktigt mörk i färgen, märket?...men ok!

2009-01-25 @ 11:10:40
Postat av: Svägerskan

Nästa gång så kan jag guida dig i city ;)

2009-01-25 @ 20:06:33
Postat av: Jag

Karin: Ska pröva kallpressad. Tack för tipset.

Svägerskan: Vad trevligt vi ska ha då :)

2009-01-26 @ 16:49:06
URL: http://brysselkex.blogg.se/
Postat av: Åsa

Nja kallpressad ekologisk finns här men jag tycker den smakar hö av nåt slag. Damm. En vanlig billig rapsolja bäst om du frågar mig.

2009-01-26 @ 19:42:11
URL: http://brillor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0