Tankenötter




Himmel och pannkaka. Nyss hade jag så gott om tid. Jag tyckte att jag gott och väl kunde ta det lugnt med presentinköpen, både till min bror och systerdotter som fyller år nu i oktober. Men  födelsedagarna är ju snart här så jag börjar bli lätt stressad...

Klockan går så fort, jag konstaterar att jag hinner inte med allt jag ska. Borde. Hjälp, tidspanik! Som ett exempel; Jag har noterat att tändstickorna nu för tiden brinner upp extra snabbt. Flaff flaff så är lågan nere vid fingret. Så, det kanske är dags för tändstickan Solstickan att se över längden. Jag menar, den har väl inte ändrats sedan 1936. Förr i tiden gick ju allt så mycket saktare. Som att värma vatten till exempel, det gick ju åt en halv förmiddag bara för att värma några liter.  

På tal om tändstickor, min pappa fick en gång en tankenöt av min bror. Nöten att knäcka bestod av 4 stycken tändstickor. av dessa skulle man bilda en triangel av 3 stycken. Av den fjärde stickan skulle man kunna göra så det tillsammans blev två stycken, lika stora trianglar som den första!

Alltså. Tala om tankenöt. Som pappa höll på....han vände och han vred. Han till och med bröt av....men icket. Till slut efter det att pappa blivit några pannveck rikare gav han upp... Da daaam.... Nu var det upp till brorsan att avslöja tricket.

"-Men hä är ju enkelt. Ta bara den lösa fjärde stickan, tryck den mot ögat så blir du vindögd, då ser du dubbelt och då har du dina två trianglar".




Solstickan designad av Einar Nerman


                                        
        
Bild: Tändsticksasken,  prydd med solstickans symbol, skapad av konstnären Einar Nerman 

Kommentarer
Postat av: Sophia

Haha, jaa så kan man ju också skapa två st trianglar.. :) Var det Lars eller Ola?



Jaa, men vi ska egentligen inte ha henne lös så mycket, det är därför hon har blivit "vild" i kopplet. För att vi varit så lata nu under sommaren och haft hon lös.. :P Nu har hon också ätit upp min sista Hela kudde i soffan.. :@ Hundskrälle! Jag blir tokig!! Det ska bli skönt att "slippa" henne när jag åker till Sundsvall. Då får du kämpa med henne en dag! :)

2008-10-09 @ 22:31:55
URL: http://sophialinacatarina.blogg.se/
Postat av: Jag

Det var Lars :)

Jag o Sookie, vilket radarpar.

2008-10-09 @ 22:42:54
URL: http://brysselkex.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0