Skidtur

Idag blir det en skidtur på isen. Det blev en tur igår också....
 
image10

En gammal företeelse som man alltför sällan skådar idag.Skotertolkning. För er som inte är bekant med skotertolkning kommer här en bild, så ni kan se själva upplägget, typ hur det går till. I vår familj var det vanligt att brorsan var den som körde skotern. Tätt ihoppackade på resten av skoterdynan satt övriga syskon, grannar, släkt och vänner!.... Efter skotern satte man fast en skoterpulka. I den satt ofta föräldrarna. Dom som behövde få ha det bekvämt och behagligt....Efter pulkan kom "tolkarna". I det gänget föll som oftast jag in....varför vet jag inte men jag misstänker att syrran (och hennes kompisar) skämdes stå på skidor,  hållandes i ett långt snöre alt bogserlina, så dom paxade platserna på skotern. Naturligtvis. Bakom storebrorsan. Skoterkungen. Jag kan sakna dom där Lemmeltågen. Faktiskt.

image11

Kommentarer
Postat av: Jokkmokk

Jaja, ni hade i alla fall en skoter... Jag minns ett tillfälle då "skoterkungen" Ola var upp med sin Larven (tror jag den kallades för) och körde alla kvarterets ungar som ville åka en tur i skogen. Now we talking... Larven, någon som minns den???

2008-03-21 @ 21:40:28
Postat av: Bratwurst på huvudet

Vilken av de på bilden är du? Vilka fina overaller ni har. Var har ni köpt dom?

2008-03-22 @ 17:24:34
URL: http://www.fuzzacidflowers.blogspot.com
Postat av: Optican

Hade vi en skoter i familjen? Nä jag minns bara vanliga skidor på isen. Kabelbindning. Ganska ofta ovallat eller felvallat. Fel storlek. Man var väl femte generationen på det skiderparet. Har pappa kvar papperskarsen med trugor än?

2008-03-22 @ 18:35:55
URL: http://www.brillor.blogg.se
Postat av: Jag

Overallerna är inte köpta. Ärvda!

2008-03-22 @ 18:46:48
Postat av: Jag

Trugorna finns m största sannorlikhet kvar. Tyvärr.

2008-03-22 @ 18:47:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0