Sommarläsning



Snart semester och dags för sommarläsning.

Jag tänkte att det kan alltid vara trevligt att dela med sig av lite tips. För det finns ju en hel bokdjungel med en massa bra, sorgliga, läskiga, rysligt spännande och hejdlöst roliga böcker därute i hyllorna.

Men man ska komma ihåg att det finns många som faktiskt inte har tid att läsa på sommaren. Men eftersom sommaren inte riktigt har kommit igång ännu så kan man ju som jag, iaf ha visionen...



Omslagsbild: ISBN 9789137127224, Historikern


Mitt tips är Historikern av Elizabeth Kostova.

Min kompis tipsade mig om boken.  Vi var på loppis och hon såg den direkt. Den här måste du läsa. "Alla som läst den på jobbet tycker den är bra". Eftersom min kompis är Biblotekarie och jobbar på Biblioteket  bestämde jag mig, som ni förstår, -direkt.

E har skrivit en roman om ingen mindre än Greve Dracula. Det kanske låter som en fjantig historia men det kröp av olust och obehag under läsningen,  jag kunde inte slita mig, och emellanåt var jag tvungen att titta upp och se mig om...

Jag rekommenderar den varmt för högläsning hemma i hängmattan, på stranden eller i sämsta fall, när man har gäster hemma.

Så nu ligger en hög med pocketsar och väntar. Allt från Svinalängorna till Homeros Iliaden. Det var någon som sa att klassiker är bäst på pocket men jag vet inte. Ska pröva iaf.

Ni kan väl tipsa om annat läsvärt.

Klar slut -vampyrtjut!



(Ps! The Swampboy är ett annat tips. Från min pappa. Det är dock inget boktips, det är ett video (format VHS). Recensionen lyder kort och gott; "huvva så äcklig film".)





Kommentarer
Postat av: Optican

Tjing på att få låna "Historikern". Ska strax börja med Bengt Olssons senaste, kommer inte ihåg vad den heter.

Och du som är så bra på baka förresten! ge oss lite recept. Dina bästa...

2008-06-28 @ 23:34:56
URL: http://brillor.blogg.se/
Postat av: Jokkmokk

Om någon för ens en ynka sekund tänker beklaga sig på att man har lååååångtråkigt på semestern så ska man läsa boken "Tusen strålande solar" av Khaled Hosseini och fundera på om man skulle vilja byta plats med någon av kvinnorna i boken. Boken är en av dom bästa jag läst på sista tiden och handlar om vänskapen mellan två kvinnor i det krigsdrabbade Afganistan. Läs den!!!( Imorgon åker vi till Piteå )

2008-06-29 @ 08:13:23
Postat av: Jag

Tackar tackar!

Vad bra med lite tips.

Ska se över det där med recepten.

Har ju glömt att nämna John Ajvide Lindqvists "Låt den rätte komma in". Samma genre som Historikern. Bra skriven. Kul med svenskt. Ryslig nånting!

2008-06-29 @ 10:38:19
URL: http://brysselkex.blogg.se/
Postat av: Jokkmokk

På tal om recept så kan jag rekomendera Leilas nya bakbok "A piece of cake". Den kan man bara ligga och bläddra i, titta på alla fina bilder och allmänt bli inspirerad. Bara att springa iväg och inhandla diverse ingredienser i närmsta butik...

2008-06-29 @ 11:25:58
Postat av: Optican

dagens "jag mööe lassie": Jag känner en av Leilas kompisar. Det är hon som säljer Diorbågar till oss.

2008-06-29 @ 17:56:22
URL: http://brillor.blogg.se/
Postat av: Kent M

En sommarbok som är bra är ju "Huru jag ansar mitt skägg". En mycket bra bok.

2008-07-01 @ 21:47:00
Postat av: Jag

Dagens boktips till Kent M: "Att steka en korv". Av och med FaluErik. En bok full av överraskningar. Varsågod!

2008-07-01 @ 22:49:57
URL: http://brysselkex.blogg.se/
Postat av: Kent M

Jag gillade inte FaluEriks "Att steka en korv", jag föll istället för den okände författaren som skrev boken "Ehuru jag fumlade med mätningen av den finska dieseln".

2008-07-02 @ 17:17:17
URL: http://skäggansning.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0