Där satt det -rekordet!




Tror ni inte att jag satt ner handen, rakt ner i ett hav av brännässla.
(Men varför det? Ja, varför det? Jag såg dem ju!)

I min iver att få svedan att försvinna tog jag fram och rådfrågade min lilla bok "Kärringråd för hushållet". Inköpt på loppis för en massa år sedan.  Fanns det då något klokt kärringråd? Om jag säger så här. Inte konstigt att boken fanns till försäljning.

Aj aj aj vad det brände. Tänk att man varje år blir lika paff över att en sån grön liten ört, kan orsaka så mycket smärta. Grönt är skönt. Nä-ä. inte alltid.
Och detsamma gäller myggan. Att den först sticker och sen ska det klia så...

Allt svid -och klieri beror på att kroppen sänder ut histamin. Som en reaktion.



Nässelutslag -Urticaria -kommer av det latinska ordet för brännässla Urtica dioeca.  Man kan ha kronisk urticaria dvs återkommande hudutslag som varar längre än 6 veckor. Nässelutslag är en hudsjukdom som liknar de utslag som uppkommer vid beröring av brännässla. Hrmm....Känner jag till dom här utslagen? Har jag någon gång fått diagnosen uritcaria? Japp. Inte bara en gång -utan två!... " utslagen varar längre än 6 veckor"...Okej.  Det lät ju allt utom mysigt. Mina utslag underhöll mig i två. År alltså.

Vid första läkarbesöket berättade läkaren att han hört talas om en pojke som hade dragits med nässelutslag i hela 1,5 år. Men oj då, här var länge tänkte jag. Men så slog det mig att helt utan förvarning var det jag som var "värst". Läkarens patient (jag = patienten) hade dragits med dem i ett halvår längre än pojkstackarn. Så ni fattar. Jag blev helt plöstligt en rekordhållare. I ??caria nånting.

Så gott folk. Det är inte alla som gör som Martin. Slår rekord på löparbanan.




Rekord som rekord. Det är i alla fall ett rekord. Världsrekord?.....tja, vem vet.
Klar Slut - nässelutslagtjut!










Kommentarer
Postat av: Optican

ja se du till å få till det! Kram

2008-06-24 @ 20:54:59
URL: http://brillor.blogg.se/
Postat av: Sara

Sorry...världsrekordet har du nog inte. Och var glad för det! Vet de som haft kronisk urticaria i 25 år. Själv har jag bara kommit upp i 19 år...and still going...Det gäller dock att se livet från den ljusa sidan ;)

2008-11-10 @ 21:11:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0