Att fråga och föra en dialog



..."Dialog
kommer från grekiskan och betyder
genom samtal.
Det har konstaterats att vardagsdialoger avlöper enligt vissa mönster där öppningsfas, huvudfas och avslutningsfas kan urskiljas. Under samtalets gång uppvisar deltagarna vissa beteenden som mer eller mindre noga följer inövade normer för att säkerställa dialogens/samtalets smidiga förlopp."....(utdrag ur Wikipedia).


En gång för flera, flera år sedan:


Pappa:    Ha du vortte feij´t ällär ha mon din krympe?

Jag:
    Ehh...va?

Pappa:    Nä jag tänkt barra..... Nånting har ju hänt. Du har gått upp i vikt.

Jag:   Konstigt då? Ja är ju gravid.

Det är det som är grejjen med att fråga -och pappor!  Egentligen är alla anledningar med att fråga när någonting verkar annorlunda, bra anledningar, om så enbart bara för att kolla att allt är okej.





Broder och en f.d granne, en pojke då men som nu växt upp och blivit tonåring kom och hälsade på:



Broder:    Jaha, du går i skola nu och då har du lärt dig engelska?

Fd grannen:   Ja.

Broder:    Jamen då vet du vad window betyder?

Fd grannen:   Fönster.

Broder:    Car?

Fd grannen:    Bil.

Broder.    Banana?

Fd grannen:     Banan.


Jag kan ha dålig humor. Men i skrivandets stund sitter jag och skrattar.  En i min smak mycket kul dialog.


Jag skulle kunna skriva något om Kärran (Kerstin) också. Tex om falukorvstricket....Men av respekt väljer jag att inte.

Istället får ni ta del av två Kerstin-s http://kerstinkerstin.blogspot.com/  i sina bästa år. Läs tex inlägget om dubbelhakor. Otroligt roligt!





Kommentarer
Postat av: Svägerskan

Skrattar också,men så är jag ju väldigt lättroad.

2008-07-06 @ 00:41:20
Postat av: Jokkmokk

Vem är denna Kerstin? Jag skrattade verkligen åt hennes inlägg ang dubbelhakor.

2008-07-06 @ 08:49:42
Postat av: Jag

De är tydligen ett par kompisar, bägge heter Kerstin i förnamn. Underhållande läsning, visst.

2008-07-06 @ 09:31:08
URL: http://brysselkex.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0